Internationale tværeuropæiske samarbejdsprojekter på Frisholm Skole

Se link til video

I uge 11 havde vi på Frisholm skole besøg af 8 lærere fra Frankrig. De var rundt på forskellige skoler i kommunen, og har lavet en lille film om deres oplevelser (se ovenstående link). På Frisholm var de meget positivt overraskede over at opleve vores FabLab, madkundskab og vores skoleskov.

Gennem en del år har Frisholm Skole været partner med en hollandsk skole og hvert år sendt 8. årgang på en uges skolebesøg med et efterfølgende genbesøg af de hollandske værter. Det har og er et rigtig godt samarbejde, som giver både elever og lærere mange gode erfaringer og oplevelser med i deres folkeskolebagage.

Nu er det lykkes Frisholm Skole for en periode på 5 år (fra 2022 til 2027) at få en akkreditering til at deltage i EUs efteruddannelsesprogram for lærere - kaldet “Erasmus+”. Akkrediteringen betyder, at vi er godkendt til at søge om tilskud til skoleudveksling for elever samt skolebesøg for personalet.

Frisholm Skole deltager med det overordnede tema “FNs Verdensmål” og formålet er at indhente viden og dele viden med kolleger rundt omkring i Europa. Skolen har et særligt fokus på bæredygtighed samt sundhed og trivsel. Disse områder vil vi have en skærpet opmærksomhed på.

For Frisholm Skole betyder det, at vi de næste fem år får tilskud til vores samarbejde med Holland. Det betyder også, at vi de næste fem år kan sende en række lærere på jobshadowing til andre europæiske samarbejdspartnere for at hente og dele viden og inspiration til arbejdet med FNs Verdensmål.