Antimobbestrategi
På Frisholm Skole skal alle elever være trygge, opleve trivsel og kunne færdes frit og frigjort i alle de sammenhænge, de indgår i.
Med trivsel forstår vi, at den enkelte udvikler- og udfolder sig i sunde relationer og meningsfulde fællesskaber.
Forebyg mobning
Vi forebygger mobning på Frisholm Skole ved at styrke fællesskabet og have fokus på den enkelte elevs trivsel.
Trivselsfremmende tiltag:
Inkluderende og anerkendende undervisning og personale, forældresamarbejde, gruppe arbejde, mellemformer, ugentlige elevsamtaler gennem hele skoletiden, demokratidag, fællesskabsuge, emneuger, skolefest, fælles samlinger, julehjælp, skoleskak og strik, skolehaver, Skolegårdsaktiviteter, legepatrulje, venskabsklasser, Vild Dans, Morgensang, lektiehjælp, elevråd, klasseregler, legegrupper, kreative pauser, klassens time, karakterdannelse, m.m.
Når et barn starter på Frisholm Skole, har de fleste børn mødt aktiviteter, der støtter op om fællesskabet. Man har i børnehaverne i Them valgt at bruge Maryfondens ”Fri for mobberi”. Dette arbejde fortsætter i skolen og i fritidsdelen. ”Fri for mobberi” arbejder indgående med udvikling af tolerance overfor forskellighed, respekt for andre både i tale og samvær, omsorg for hinanden og mod til at stå frem og tage ansvar, når vi ser noget, der ikke er i orden. Skolen arbejder med ugentlige elevsamtaler som pædagogisk og trivselsfremmende tiltag, da elevsamtalen tager afsæt i fire eksistentielle grundbehov som mestring, tilhør, autonomi og mening. Mestringsbehovet foldes ud til fire kompetenceområder; teknikaliteter, socialitet, refleksivitet og sensitivitet. Som er et fælleskommunalt indsatsområde, arbejder Frisholm Skole også med ”Trivsel på tværs”. Ligeledes er Klassetrivsel.dk et aktivt trivselsredskab, som genererer data, der anvendes af medarbejderne.
Mobning
Vores forståelse af begrebet mobning baserer sig på den nyeste forskning, der pointerer, at mobning er et gruppefænomen og at roden til mobning skal findes i utrygge kulturer og uhensigtsmæssige fællesskaber.
Tegn på mobning
På Frisholm Skole har vi særlig skærpet opmærksomhed på følgende 8 tegn, der kan karakterisere- og indikere mobning:
8 tegn på mobning https://dcum.dk/grundskole/undersoegelse-digital-mobning-i-skolen/
| |
Når drilleri ikke længere er for sjov | Når konflikter ikke kan løses |
Når udstødelseshandlinger bliver systematiske | Når fællesskaberne er præget af utryghed |
Når fællesskabet har lav tolerancetærskel | Når fællesskabet mangler empati |
Når fællesskabet er præget af magt-ubalance | Når fællesskabet er præget af ensomhed |
Digital mobning
Ligeledes har vi på Frisholm Skole særlig skærpet opmærksomhed på digital mobning. Vi tilstræber gennem den daglige undervisning og i vores kommunikation på- og anvendelse af digitale platforme og sociale medier, at opbygge og understøtte elevernes digitale dannelse. Digital mobning kendetegnes ved:
Karakteristika ved digital mobning https://dcum.dk/grundskole/undersoegelse-digital-mobning-i-skolen/
| |
At den er anonym | At den ikke stopper, når man går hjem |
At man er eksponeret - alle kan læse med | At rollerne er flydende |
Hvem går man til, hvis der ikke er trivsel?
Når der opleves tegn på mobning eller at en elev ikke trives, kan nedenstående kontaktes, naturligvis afhængigt af problemets art og omfang (listen er ikke prioriteret)
Klasselæreren/klassepædagogen (kontaktes naturligt i første omfang, da de sandsynligvis er tættest på problemet og har størst kendskab) Informationer findes på Aula.
Andre kommunale ressourcepersoner (ansatte med særlig viden – kontaktes af klasselærer/klassepædagogen)
Skolens ledelse – Kontakter findes på skolens hjemmeside
Øvrige involverede forældre, klasseforældrerådet
Sundhedsplejersken
Skolepsykologen
SSP-samarbejdet
Procesmøder (med deltagelse af PPR, -sundhedspleje, -familierådgiver, -fagpersonale og forældre) kan inddrages i processen.
Handlingsplan
Opmærksomhed på en problematik kan ske gennem egen observation, henvendelse fra elev, forælder eller kollega, der oplever en negativ kultur omkring en elev eller i en gruppe af elever.
Der udarbejdes en handlingsplan i Sikre Filer/Aula i det øjeblik, hvor den enkelte ansatte konstaterer problemer med det psykiske læringsmiljø.
Sker dette, orienteres nærmeste leder og relevante personer involveres med henblik på at få afdækket og beskrevet situationen.
Der udarbejdes en handlingsplan (procesplan), hvis skolens ledelse eller en elevs forældre/myndighedsindehavere, anser det for nødvendigt som følge af en bekymrende adfærd eller tilstand hos en elev – herunder f.eks. sygdom eller fravær på grund af problemer med det psykiske læringsmiljø.
Skolens ledelse udarbejder en handlingsplan senest 10 arbejdsdage efter, at der er modtaget oplysninger om problematikken. Herefter orienteres de berørte personer om handlingsplanens indhold og om eventuelle midlertidige tiltag og foranstaltninger.
Forældre/myndighedsindehavere eller elever informeres om klageadgang, hvis de ikke er enige i skolens håndtering af en mobbesag.
Et fælles ansvar
Elevens ansvar og opgaver
Sige fra overfor elever som mobber
Kontakte en voksen, hvis de oplever selv at blive mobbet eller ser andre blive det.
Vide hvad god tone og adfærd er.
Elevrådet arbejder for at styrke en tryg fællesskabsfølelse på hele skolen og i de enkelte klasser. Elevrådet bidrager med idéer og aktiviteter til fremme af trivslen på tværs af klasser.
Forældrenes ansvar og opgaver
Skal vide at skolens antimobbestrategi ligger på hjemmesiden.
Vær opmærksom på, at du selv er en vigtig rollemodel, som dit barn identificerer sig med, iagttager og lærer af, herunder den positive omtale af skolen, øvrige elever, forældre og medarbejdere.
Engagere dig så vidt muligt i hele klassens trivsel, og motiver dit barn til også at interessere sig for alle i børnefællesskaberne.
Hav fokus på, at dit barn lærer at løse konflikter selv og sammen med jævnaldrende. Vær klar til at hjælpe, hvis børnene ikke selv kan finde ud af det sammen.
Er du bekymret for dit barns trivsel, så kontakt klassens lærere/pædagoger.
Lærernes og pædagogernes ansvar og opgave
Udarbejde sociale mål for klassen sammen med eleverne
Have en ernerkendende tilgang til enhver henvendelse fra elever og forældre i en tryg atmosfære.
Forebyg mobning ved trivselsarbejde
Anvend, analyser og justere efter data og oplysninger i forhold til klassens/elevens læring og trivsel.
Ledelsens ansvar og opgave
Klassekonferencer med lærerne omkring de kvalitative og kvantitative data på både klasse- og individniveau.
Skabe og fastholde en inkluderende skole- og klassekultur
Italesæt venskab og fællesskab som en del af skolens fundament.
Ved trivselsproblematikker indkaldes der til samtaler, så hurtigt som muligt.
Skolebestyrelsens ansvar og opgaver
Prioritere skolens trivselsindsats højt
Tag afsæt i værdigrundlaget og udarbejd en antimobbestrategi og formidling af disse.
Revider Antimobbestrategien hvert andet år, på baggrund af resultaterne fra den nationale trivselsmåling og undervisningsmiljøvurdering.
Skabe grundlag for et godt skole/hjem samarbejde.
Revideret af skolebestyrelsen den 17. marts 2025