Frisholm Skoles Logo

Kommunikationsstrategi

Kommunikationsstrategi Frisholm Skole

Formål:

Formålet med skolens kommunikationsstrategi er at skabe et bæredygtigt grundlag for en god dialog mellem skole og hjem og en ensartet kommunikation i hele organisationen i forhold til, hvad der kommunikeres hvor. Både ledelse, administration, pædagogisk personale, forældre og elever skal let kunne orientere sig i skolens daglige arbejde.

Ekstern kommunikation

Kommunikationen mellem skolen og hjemmet om elevens læring og trivsel er grundstenen i det gode samarbejde.

Det er vores hensigt, at:

• forældre let og overskueligt gennem AULA kan orientere sig i og understøtte elevens læring.
  • ændringer og nyheder om skolens drift formidles rettidigt og i et let forståeligt sprog.
  • forældre og andre brugere skal have mulighed for at deltage i en ligeværdig og konstruktiv dialog med skolens medarbejdere.
  • kommunikationen på skolen er ensartet, så informationer med samme emne findes de samme steder.
  • kommunikationen kan tilgås uanset enhed.

Kommunikationen mellem skole og hjem foregår gennem Aula, telefonisk eller gennem uformelle og formelle samtaler med forældre. Dialogen er vores vigtigste samarbejdsredskab, og forældre opfordres altid til at kontakte elevens lærere og pædagoger, hvis der er noget, man er i tvivl om eller undrer sig over.

Årgangens lærere og pædagoger indkalder som minimum til ét forældremøde på årgangen om året samt en skole-hjemsamtale. Der kan indkaldes til yderligere samtaler efter behov.

Det betyder, at skolen:

• hellere ringer en gang for meget end en gang for lidt.
  • kommunikerer det, der er nødvendigt i et letforståeligt og dagligdags sprog.
  • kommunikerer rettidigt og med modtageren for øje.
  • kommunikerer primært til den enkelte eller til en gruppe og bruger kun massekommunikation, når den er vedkommende for alle.
  • kommunikerer de gode historier, generelle informationer, information om hvordan forældre kan støtte op om undervisningen i infobreve.
  • Ugebreve til forældre udsendes ugentligt i indskolingen og på mellemtrinnet.
  • Infobreve til elever og forældre udsendes månedligt til udskolingen.
  • altid kvitterer for modtagelse inden for én arbejdsdag og følger op inden for tre arbejdsdage.
  • i forbindelse med forældremøder årligt forventningsafstemmer i forhold til kommunikation mellem skole og hjem.
  • i forbindelse med forældremøder årligt vejleder forældre i, hvordan information fra skolen tilgås.

Det betyder, at forældrene:

• som det første tager kontakt til årgangens lærere og pædagoger, hvis der er noget, der undrer.
  • underretter årgangens lærere og pædagoger, hvis der er væsentlige forhold i familien, som har betydning for barnets skolegang.
  • kommunikerer i respektfuld tone og med barnets læring, trivsel og fællesskabet for øje.
  • holder sig orienteret om barnets skolegang gennem Aula